Indonesie - Reisverslag uit Ende, Indonesië van Marcha Verhaeg - WaarBenJij.nu Indonesie - Reisverslag uit Ende, Indonesië van Marcha Verhaeg - WaarBenJij.nu

Indonesie

Blijf op de hoogte en volg Marcha

23 Mei 2013 | Indonesië, Ende

Op Java heb ik niet zo heel veel gedaan, helaas achteraf, want toen hoorden we van anderen wat er allemaal te doen was. Dit had ik zelf niet ontdekt! Yogjakarta was n erg leuke en mooie stad, met allemaal kleine straatjes en wijkjes en mooie huisjes. Van daaruit ook met Christian naar een oude tempel gegaan (borobudur). Christian had ik in Jakarta ontmoet en heb ik een paar daagjes mee samen gereisd. Vanuit Yogja ben ik weer alleen verder gegaan, want ik had toch niet zo veel met hem. Vulkaan Bromo bezocht, wat prachtig scheen te zijn met sunrise. Mooie wandeling, prachtige natuur en we zagen de zon aan de ene kant opkomen en de maan aan de andere kant nog aan de hemel staan; was de moeite waard aangezien we om 4uur op moesten staan! Daar klein ongelukje met mijn voet gehad, waardoor ik niet naar een andere vulkaan kon wat ik graag wilde; jaja het is ook altijd wat met mij, helaas. Dan maar gelijk door naar Bali; voor de bus nog wat mensen leren kennen en uiteindelijk met 2 franse meiden in Kuta (Bali) aangekomen. Niet veel gedaan daar, Kuta is feesten, westers en totaal niet indonesisch. Voor Australiers is dit het Lloret van Indonesie. Een avondje op stap geweest, zoals je ziet op de foto waarin ik getagd ben (op fb) met 2 meiden en n vent. Omdat ik nog steeds niet 100% kon lopen en me niet fit voelde, wilde ik relaxen en genieten. Dus naar Gili Air; waar ik 8 dagen geweest ben. Valt helaas niet veel over te vertellen: rondje lopen (klein eiland), van het strand genieten, eten, snorkelen, zwemmen, lekker eten, locals ontmoeten (en backpackers) enz. Op een gegeven moment is het moeilijk om te gaan, vooral omdat ik wat mensen had leren kennen daar en ik kende de omgeving, voelde me daar goed thuis. Maar heb ik toch die beslissing genomen om te gaan hihi. Lombok verkennen; eerst Senggigi want ik moest mijn visum verlengen. Daar nog wat aardige locals ontmoet zonder bijbedoelingen, en pf, dat is lastig op lombok! Je wordt van iedere hoek aangesproken, en iedereen wil wat van je. Ik vond dat lastig, want ik ben gewend om vriendelijk tegen iedereen te doen en lekker mee te kletsen en alles. Maar zo werkt dat hier niet, beter negeren, anders lopen ze al achter je aan. Vervelend voor het vertrouwen van de mensen die wel goede bedoelingen hebben. Later een scooter gehuurd en naar het zuiden van Lombok gereden, Kuta. Prachtig strand, en ik vind het geweldig om rond te toeren op de scooter. Langs de kust door de bergen, andere strandjes ontdekken enz. Daar nog een wat oudere man ontmoet die al 15 jaar aan het reizen is (en wel ieder jaar een maand naar huis gaat). Moet je ook maar zin in hebben! Maar hij vond het geweldig! Laatste tijd veel alleen geweest, dus eens gekeken of er iemand in de buurt is om mee samen te reizen. Isabelle (uit Belgie) had ik in Jakarta ontmoet en kwam nu ook richting Lombok en Flores. Besloten om samen naar Flores te gaan voor een week of zo. Een te lange route waarbij we strandden in een havendorpje waar totaal niets te doen was. De hele dag op n stoel zitten in n cafeetje waar de tv aan staat en beetje eten, lezen en praten. De volgende ochtend konden we dan met de ferry mee naar Labuan Bajo in Flores. Daar hebben we echt een prachtige boottrip van 2 dagen gedaan, waarbij je 1 nacht op de boot slaapt, samen met een stel uit Duitsland. We gingen de Komodo's zien (de grootste hagedissen ter wereld), die zijn echt super gevaarlijk en eten alles op dat eiland, zoals aapjes, rendieren, wilde zwijnen, slangen enz. En als je gebeten wordt, moet je binnen 24uur iets van vier verschillende antibiotica krijgen. Gaaf om te zien, maar ook eng! Deze dagen hebben we ook gesnorkeld, prachtig onderwaterleven, waarbij we manta's, turtles en 1 shark zagen en allerlei andere vissen groot en klein die echt bijzonder waren. De nacht op de boot was in de open lucht en we konden de sterrenhemel boven ons zien, wauw dat was speciaal! Verder lekker eten, zonnen, kletsen en genieten op het water van de mooie omgeving, met allemaal kleine eilandjes en dolfijnen gezien vanaf de boot!
De dag erna wilde ik ook graag duiken; heb 2 duiken gedaan. Dit was ook zoo mooi; heb nog nooit zo'n kleurrijk koraal gezien! En weer zoveel verschillende grote en kleine vissen en bijzondere die niet vaak gezien worden. Ik vond het eng om weer te duiken; maar het ging goed gelukkig. Vanuit daar ben ik met Isabelle naar Ruteng gegaan, waar we 1 nachtje in een klooster geslapen hebben. Ontbijt super vroeg en een avond klok; maar alles was wel super schoon en 1 non kon erg goed engels. In Ruteng veel regen gehad, wat erg jammer was en waardoor we besloten hebben om Bajawa over te slaan (omdat het daar ook regende, en dat scheen juist super mooi te zijn, de omgeving enzo). Wel nog wat rond gewandeld in Ruteng, en smiddags naar Ende. Waar nu dus ook niet veel te beleven is, maar de zon schijnt hier wel! En er is een strandje met zwart zand bij een haventje waar het erg vuil is; je begrijpt niet hoe ze het voor elkaar krijgen. Morgen naar Moni en daarna naar Kelimutu; een vulkaan met drie kratermeren op de top met allemaal een andere kleur, schijnt erg mooi te zijn.

  • 23 Mei 2013 - 18:20

    Marloes:

    Wat leuk om weer een verhaaltje te lezen :). Kan ik een beetje op de hoogte
    blijven van al je avonturen.
    Zo te lezen geniet je volop, fijn!! Veel plezier nog de komende tijd!

  • 23 Mei 2013 - 19:16

    Esmee:

    Leuk verhaal!! I wish I was there!! :D Wel balen van je voet, is die nu weer wat beter?
    Geniet van die paar weken nog! Volgens mij raak jij niet uitgepraat, eenmaal weer terug in NL. Hehe...! :P
    Veel liefs xxx

  • 19 Juni 2013 - 09:16

    Maria:

    Ha Marcha,
    Ik denk als je weer terug bent dat er weer andere verhalen komen ?? Wat n mooie verhalen nu.Ik moest gaan tennissen maar ja regenbuien hier,misschien ga ik om 10.00u. Dacht aan jou en och moet snel ef kijken. Alles rustig hier ,wel echt warm vandaar die buien. O ja in dec. baby ........Geniet van de laatste weken ze zijn nu zo om. Veel groetjes Jan, Mij x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Ende

Marcha

Actief sinds 20 Sept. 2012
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 11451

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2012 - 04 Mei 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: