Bergen, grotten, rivieren en watervallen in Laos - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Marcha Verhaeg - WaarBenJij.nu Bergen, grotten, rivieren en watervallen in Laos - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Marcha Verhaeg - WaarBenJij.nu

Bergen, grotten, rivieren en watervallen in Laos

Blijf op de hoogte en volg Marcha

27 Maart 2013 | Laos, Don Det Tok

Van Luang Prabang met de minivan naar Nong Kiaw, 3 uurtjes, en dit keer was het ook echt 3 uur! Tijdens deze rit Livia uit Zwitserland leren kennen. Met haar heb ik daarna ong. 1,5 week samen gereisd. Nong Kiaw en Muong Ngoi waren prachtig. Dorpjes omgeven door berglandschap en water; wakker worden in een simpele bungalow met hangmat en uitzicht over de rivier en de prachtige vreedzame natuur. Muong Ngoi was voor mij de allermooiste plek in Laos. De 'main street' was een zanderig straatje met een paar restaurantjes en local shops; er was elektriciteit van 18.30 tot 21.30; er waren weinig toeristen te bekennen; en we zijn een berg (met een grot halverwege) op geklommen, waar we eenmaal boven beide een half uur in stilte van het uitzicht aan het genieten waren, alleen het geluid van de natuur en geen mens te bekennen. Verder was het daar vooral een boek lezen, mijn dagboek bijhouden, af en toe in de rivier springen, rond wandelen, en mijn eigen was doen in de badkamer, omdat ik toch niets te doen had.
Een ander avontuur was, om uiteindelijk van Nong Kiaw naar Vang Vieng te komen, zonder in Luang Prabang te hoeven overstappen met erg lange wachttijd, een directe bus dus. 's Avonds van 5 tot 8 op de bus zitten wachten die niet stopt en die je aan moet houden als ie voorbij komt. De bus kwam er aan, wij de bus stoppen (met hulp van een local); zoiets had ik nog nooit gezien. Een oude 'schoolbus', bagage op het dak, mensen overal (op krukjes in het gangpad en staand op de plekken die nog 'vrij' waren) en bagage in de bus ook nog eens overal. Gaan we dit echt doen?? (een 12 uur durende busrit). Ik iedereen overtuigd dat dit een geweldige ervaring is en dat het lachen is; wij onszelf erin geduwd (want de bus was gewoon propvol) en de bus reed. Gelukkig na 45 min. gingen er een paar uit, zodat we 'iets' meer ruimte kregen. 2 uur later liep de halve bus leeg en kon iedereen ronduit liggen en de nacht door brengen. Geweldige ervaring! En ook nog eens de helft goedkoper als een bus voor toeristen.
Vang Vieng was prachtig, veel bergen met limestone. Een ochtend heb ik daar rock climbing gedaan, dat was echt super gaaf, zoiets zou ik nog wel eens kunnen doen. Een andere dag was het grotten verkennen en zelfs met een tube op het water de grot in, waarbij een touw je 'gids' was, lachen. En natuurlijk het beroemde tuben op de rivier, dat was vooral heel relaxt, met een biertje op het water en een keer gestopt bij een van de twee barren die nog open waren, met uitzicht op het prachtige natuurlandschap (hiervan staat 1 foto op mijn facebook van Livia). Vang Vieng zelf was behoorlijk toeristisch en er waren drie restaurants waar de hele dag friends, south park of family guy gedraaid werd, en een restaurant aan de overkant had een sign met iets in de richting van 'we don't have tv, here you have real friends', goede reclame dachten wij zo.
Van Vang Vieng naar Vientiane, de hoofdstad, waar niet veel bijzonders te zien is. Hier heb ik een nieuw paar slippers gekocht die na 2 dagen weer kapot waren helaas. Met 2 andere bij een local bar geweest met live music, best goede band en gaaf om te zien hoe zij uitgaan, sommige erg sjiek gekleed. Vanuit Vientiane hebben Livia en ik ons opgesplitst, zij ging iets eerder weg. Een andere jongen uit de US leren kennen (Kevin) en samen 2 nachten een homestay gedaan, in het dorp waar we ook een beroemde grot gezien hebben van 7,5 km lang; heeel indrukwekkend! De homestay was echt geweldig, Kevin kon Thai en dus ook enigzins Lao spreken dus we hadden een goede klik met onze 'moeder'. Ze was super lief en heeft ons vanalles laten zien en uit proberen te leggen; ze kon heerlijk koken en 's avonds deden we samen kaartspelletjes en keken we Thaise soaps waarbij wij ons eigen dialoog erbij bedachten. Door deze homestay heb ik ook verschillende woorden geleerd uit Lao, dat was echt interessant en deze kan ik nu nog steeds gebruiken. Foto's komen! (sorry ik ben mn kabeltje vergeten int hostel).
Van Kong Lo (de grot) naar Pakse, niet super veel te doen, daar ben ik nog wat mooie watervallen gaan zien met de scooter en op de terugweg in een enorme regenbui beland, ik was doorweekt en toen ik verder reed, was het zoo ijskoud dat ik het gevoel had dat ik thuis was haha. Maar later werd het weer warmer en was ik binnen een uur droog (na doorweekt te zijn). Van Pakse naar Don Det (4 thousand islands), waar het vooral chillen in een bungalow aan de rivier was. Maar ook een paar uurtjes een fiets gehuurd en naar de Liphi falls, allemaal kleine watervallen met verschillende hoogtes in een super groot gebied, moeilijk te beschrijven! Don Det was echt genieten, ik was helemaal verliefd op mijn hangmat, maar helaas mocht ik m niet mee naar huis nemen; en we hadden het gaafste guesthouse van het eiland!
Voor mij is Laos tot nu toe het mooiste land dat ik gezien heb, met geweldige ervaringen.
Morgen ga ik naar Vietnam, ik kom aan in Danang, de plek waar ik een paar dagen in de kliniek heb gelegen, waarna ik naar Hoi An terug ga, de plek waar ik echt ziek was voordat ik naar het ziekenhuis ging. Zal wel vreemd zijn, maar ik ben ook wel heeel enthousiast om terug te gaan naar Vietnam, omdat ik de reis in Vietnam graag af wil maken! En hopelijk (als het een beetje uitkomt) ga ik Esmee en Bjorn treffen, want zij gaan 1 maand door Vietnam reizen van noord naar zuid.

  • 27 Maart 2013 - 13:53

    Bjorn:

    Laos is idd erg mooi. Maar je hebt wel veel gezien daar goed bezig!!
    Hopen idd dat we een stuk met je kunnen reizen in Vietnam!!Zou gezellig zijn

    Groetjes,
    Bjorn

  • 27 Maart 2013 - 16:10

    Karin:

    Mooi wat je al allemaal hebt ervaren Marcha :-) Fijne tijd in Vietnam en geniet er heerlijk van!
    Liefs en groetjes van ons allemaal XX

  • 27 Maart 2013 - 16:23

    Mam:

    Wat een prachtig verhaal en wat mooie dingen heb je gezien.
    het lijkt wel steeds mooier te worden.
    Geniet van alles.
    Dat moet toch af te spreken zijn dat je Esmée en Björn gaat treffen,dat zou helemaal geweldig zijn.
    Liefs, kusjes Mam

  • 29 Maart 2013 - 17:25

    Marcha:

    Bedankt!
    Nieuwe foto's geupload op facebook :)

  • 01 April 2013 - 18:46

    Mila Litjens :

    hallo marcha wat een geweldige reis, alvast proficiat voor 4 april.ga je het ook vieren. groetjes van tante mila

  • 04 April 2013 - 11:30

    Marcha:

    Dankje tante Mila, leuk dat je mee leest! Morgen 5 april is mijn verjaardag, 's avonds skypen met pap, mam en mario. En zaterdag zie ik twee vrienden van thuis in Hanoi, dus met hen kan ik het vieren!

  • 06 April 2013 - 13:05

    Jos En Laura:

    Ha Marcha, superieuk om al je verhalen te lezen. Alsnog enne keidikke proficiat gewenst en heel veel plezier vanavond! Ik ben benieuwd waar je nog allemaal heen gaat. We zitten hier voor de kachel om het nog een beetje warm te krijgen en zouden graag met je willen ruilen.
    Hoie wah! Groetjes Jos&Laura

  • 07 April 2013 - 11:32

    Maria:

    Ha Marcha, allereerst nog proficiat met je verjaardag, heb je een andere leuke dag gehad als hier he.
    De lente wil nog niet echt.Kennen wij jou nog wel straks ha ha , zoveel heb je daar ginds al geleeft.Ons landje is dan maar klein toch.Vandaag is t wel zonnig, kunnen ze goed gebruiken bij de truckrun,ga er zo naar toe.Wat toch n beleving daar bij jou.Ik lees dat je even niet lekker eraan was,jammer zeg,ik moet dan toch ef aan vorigjaar denken,maar lees ook dat t nu weer gaat. Gelukkig.Hele fijne tijd nog en veel groetjes van ons xMaria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Don Det Tok

Marcha

Actief sinds 20 Sept. 2012
Verslag gelezen: 517
Totaal aantal bezoekers 11456

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2012 - 04 Mei 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: